News Recenzja

UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych – recenzja

Nad Wisłą wydaje się coraz więcej książek poświęconych tematyce gier wideo. Tym razem i my wzięliśmy pod lupę jedną z nich. Przed Wami recenzja UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych.

Z pewnością zauważyliście, że coraz częściej na sklepowych półkach pojawiają się książki poświęcone różnym grom, uniwersom czy pojedynczym bohaterom. Liczne pozycje możecie znaleźć także w Internecie, a wśród nich ogromną liczbę stanowią publikacje akademickie. Od dawna naukowcy na całym świecie zajmują się grami wideo. Również w Polsce od dłuższego czasu prowadzi się badania nad tym medium. Wśród licznych publikacji trudno znaleźć takie, które omawiają trendy, jakie mogą w przyszłości dominować na rynku gier wideo. Właśnie w ten punkt celnie uderza UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych pod redakcją Łukasza Androsiuka.

Całość obejmuje siedem artykułów, a także wywiad z Michałem Walkiewiczem, krytykiem filmowym oraz publicystą zajmującym się tematyką gier wideo. Wydana przez Academicon pozycja nie jest zatem zbyt obszerna. Mimo to stanowi komentarz dotyczący nowych oraz dopiero raczkujących tendencji obecnych na scenie growej.

Kierunek retro

Pierwszy artykuł opisuje problem demake’ów, czyli gier uwstecznianych do ery 8 i 16-bitowej, pod względem technologicznym oraz wizualnym. Okazuje się, że ten teoretycznie nowy – w branży wirtualnej rozrywki – trend wcale nie jest taki świeży. Marcin M. Chojnacki klarownie wyjaśnia charakter tego zjawiska. Dzięki temu trakcie lektury można zadać sobie pytanie, czy demake i moda na retro to tylko kwestia nostalgii, czy może coś więcej?

Dalej możemy przeczytać o powstawaniu machinimy, która od jakiegoś czasu podbija serca graczy na całym świecie. Dominika Staszenko rozprawia się nie tylko z samą esencją tego typu filmów, ale zwraca też uwagę na rolę społeczności nas, graczy, którzy walnie przyczyniają się nie tylko do powstawania tych produkcji, ale także, przez swoje reakcje, określają kierunek zmian tej formy sztuki.

VR i ekranizacje gier

Kolejny rozdział to artykuł Marzeny Falkowskiej, krytyczki gier znanej chociażby z bloga „Altergranie”. Pisze ona o wizji wirtualnej rzeczywistości i gier w ogóle w eXistenZ Davida Cronenberga, korespondującej z tym, co widzimy obecnie modą na VR, AR i gogle do wirtualnej rzeczywistości. Falkowska w ciekawy sposób podejmuje temat immersji, a dzieło Cronenberga to dla niej tylko punkt wyjścia do rozmyślań nad projektami wykorzystującymi VR oraz rodzaju immersji, jaki oferują graczowi. W trakcie lektury nie sposób oprzeć się wrażeniu, że na ten moment to niezwykle aktualny i budzący liczne kontrowersje temat.

Następnie mamy dosłowny update opracowanie Bartosza Murawskiego, który zebrał do kupy wszystkie dotychczasowe informacje o filmowych adaptacjach gier i wziął pod lupę ich zyski i jakość. Pokusił się także o rys historyczny tych, często wątpliwych jakościowo, produkcji. Całość jest aktualna, obejmuje również wzmianki o najnowszych ekranizacjach, więc warto poświęcić jej więcej uwagi.

Następny tekst autorstwa Łukasza Androsiuka, redaktora tomu, to ciekawe spojrzenie na ideologię, która często przebija z wielu gier i narzuca nam pewien wzorzec interpretacji. Autor swoje rozważania opiera na przykładzie Until Dawn, w którym aż roi się od sytuacji, gdzie wina i kara poszczególnych bohaterów mogą dla gracza być przedmiotem rozmyślań, a dla badacza mieć wymiar ideologiczny. Brzmi poważnie? W rzeczy samej, ale w trakcie czytania artykułu Androsiuk udowadnia, że wszystko jest ze sobą mocno połączone. Właśnie to stanowi esencję tomu UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowychm

W świecie awatarów i dzieł autorskich

Co ciekawe, dalej pojawia się trochę inna perspektywa. Marta Tymińska opisuje różne rodzaje awatarów w kontekście ich relacji ze światem przedstawionym gry, a także z wyborami gracza w toku rozgrywki. Dostajemy ciekawą typologię, która nieco naświetla zachowania nas samych, jako graczy. Dzięki temu tekst ma podwójne znaczenie nie dość, że analizuje swoją grupę docelową, to również ilustruje wywód przykładami z gier, które teoretycznie trudno posądzić o to, że skupione są na awatarze.

Książkę wieńczy wywiad ze wspomnianym Walkiewiczem, gdzie omówione zostają kwestie dotyczące gry jako dzieła autorskiego. Czy dzisiaj, w dobie rozbudowanych zespołów deweloperskich, można w ogóle postawić taką tezę? Czy odpowiedzialność za grę samą w sobie lub jej sukces/porażkę jest zbiorowa? Wywiad porusza wiele ciekawych kwestii i wydaje się, że w świetle sytuacji, jakie aktualnie zajmują obserwatorów światowego game devu, jest to ciekawy głos, który będzie prowokował do dyskusji.

Głos badacza

No właśnie, dyskusje. UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych to tak naprawdę książka, której celem jest wywołanie debaty, szeregu twórczych rozmów dotyczących gier wideo. Nowe trendy oraz zjawiska, które często nie są dla nas oczywiste, kiedy jesteśmy zanurzeni w wirtualnym świecie właśnie o tym piszą autorzy. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie; język jest przejrzysty, czytelny dla każdego, również dla tych, którzy na co dzień nie obcują z akademickimi opracowaniami.

Podsumowując, tom UPDATE. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych pod redakcją Łukasza Androsiuka to ciekawy głos w debacie na temat gier wideo. Dyskusji, w której każdy głos jest ważny twórcy, gracza, speca od sprzedaży, czy też badacza. Bo dziś gry dotyczą wszystkich, dlatego czasem potrzebny jest prawdziwy update.

Książkę możecie nabyć tutaj

Więcej w News, Recenzja
Father’s Promise już na Steamie

W trzecią rocznicę wydania This War of Mine 11 bit studios przygotowało coś specjalnego. Dodatek Father’s Promise jest pierwszą odsłoną...

Zamknij