Historia Polskich Gier

Historia Polskich Gier #53 – This War of Mine

Wojna, wojna nigdy się nie zmienia… A jednak polskie studio zmieniło obraz wojny w grach wideo. W jaki sposób? Wcześniej mogliśmy wygrywać wojny jako dowódcy, a tym razem możemy tylko (a może aż) przetrwać.

W 2009 roku Grzegorz Miechowski wraz z kolegami poszukiwali swojego miejsca na rynku gier niezależnych. Po przejęciu i rozpadzie Metropolis zdecydował się na założenie nowego studia deweloperskiego – tak powstało, znane dziś na całym świeciem 11 bit studios.

Pierwszy projekt – Anomaly: Warzone Earth – został wypuszczony na rynek w 2011 roku. Gra charakteryzuje się odwróceniem do góry nogami tradycyjnego gatunku tower defence. Oryginalny system rozgrywki, który pozwala na zdobywanie kolejnych poziomów wieży, zapewnił deweloperom środki finansowe, które pozwoliły na pracę nad kolejnymi projektami.

Jednak to dopiero kolejna produkcja zapewniła twórcom sławę na całym świecie. Mowa o mającej swoją premierę w 2014 roku. This War of Mine – określanej mianem gry strategicznej z naciskiem na survival. Jednak tym, czym oczarowała graczy z pewnością nie była wyłącznie mechanika. Zadanie gracza polega na kierowaniu losem kilku osób, żyjących w mieście ogarniętym wojną. Wzorem dla fikcyjnego miasta było oblężenie Sarajewa w połowie lat 90. Twórcy zastosowali ciekawy system, który sprawia, że wojna jest jedynym elementem łączącym każdą rozgrywkę. Wszystkie wydarzenia są losowe, a od gracza zależy w jaki sposób i kiedy skończy się gra.

Noce i dnie

Działania gracza zależne są od cyklu dnia i nocy. Obie pory wiążą się z innym stylem rozgrywki. Po wschodzie słońca trwa faza zarządzania kryjówką – zajmujemy się wtedy przydzielaniem zadań postaciom, zarządzaniem zasobami, meblowaniem budynku i rozwijaniem warsztatów. To wszystko pozwala zdobywać niezależność poprzez samodzielne wytwarzanie wody, leków, żywności czy broni. Jest to znacząca część zabawy, jednak wszystko, co robimy w ciągu dnia, krąży wokół naszych nocnych poczynań. Ta faza polega na wypadach do miasta – gracz przejmuje wtedy kontrolę nad jedną z postaci i wybiera odpowiednie miejsce do plądrowania. Poszczególne lokacje różnią się do siebie możliwością znalezienia odpowiednich przedmiotów, ale także oferują możliwość spotkania różnych postaci oraz ingerencji w aktualnie dziejące się wydarzenia. W ten sposób gracz zostaje zmuszony do podejmowanie licznych decyzji i to właśnie wybory, jakich dokonujemy nocą są rdzeniem This War of Mine.

Wybór należy do ciebie

Dylematy moralne – mimo, że nie wpływają znacząco na rozgrywkę, mają ogromny wpływ na odbiór przez gracza. Twórcy grają na  naszych emocjach i robią to w świetnym stylu. Musimy zmagać się z sytuacjami, w których zabicie niewinnego człowieka może zapewnić naszej postaci dodatkowy dzień życia. W tym dodatkowe znaczenie ma strategia, zastosowana przez 11 bit studios, polegająca na wykorzystaniu zdjęć aktorów, od których pochodzą twarze naszych postaci. Wyświetlają się one na ekranie podczas rozgrywki, co w połączeniu z indywidualnymi historiami i nazwiskami sprawia, że postacie z pikseli są nam bliższe niż w jakiejkolwiek innej grze. This War of Mine oferuje potężny emocjonalny ładunek, podbijany fabułą, subtelną muzyką i charakterystyczny styl graficzny utrzymany w odcieniach szarości. To gracz musi sam odkryć sposób na przetrwanie każdego dnia, twórcy nie prowadzą nas za rękę.

Pomożesz?

Nieustającą walkę o życie urozmaicają ludzie, odwiedzający naszą kryjówkę. Gra nie mówi wprost, jakie mają zamiary. Możemy się tylko domyślać ile prawdy jest w słowach przypadkowych gości. Handlarze, bandyci lub poszukujący pomocy są tylko niewielką częścią mieszkańców miasta, stojącego w ogniu wojny. Pozornie prosta mechanika pozwala na rozegranie ogromnej ilości scenariuszy. Jedna mała decyzja może otworzyć przed nami kolejne gałęzie na osi czasu gry – This War of Mine można, a nawet trzeba przechodzić wielokrotnie. A każda rozgrywka odkryje przed nami coś nowego.

Okrucieństwo wojny?

Gra spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem graczy i recenzentów – zostało dostrzeżone zupełnie nowe podejście do tematu wojny. Fabuły doświadczamy jako cywile, nie zaś żołnierze. Co więcej, grą zainteresowały się także osoby spoza branży. W Newsweeku wkrótce po premierze ukazał się artykuł zawierający opinię psychologa, w którym This War of Mine skrytykowano za brutalność i okrucieństwo zaserwowane graczom. Tekst szybko doczekał się odpowiedzi środowiska, w postaci krytyki na wielu branżowych serwisach oraz mailach od czytelników. Zwracali oni w nich uwagę na zbyt powierzchowne podejście do tematu.

Z pewnością szum medialny zwrócił uwagę wielu osób na tę grę, ale przede wszystkim dzieło 11 bit studios to naprawdę wyjątkowa produkcja. Dzięki niej 11 bit studios stało się rozpoznawalne na całym świecie. This War of Mine została wydana na PC, konsole, a także systemy Android i IOS. W 2016 doczekaliśmy się dodatku The Little Ones, wprowadził on postacie dzieci do świata gry. Projekt zyskał popularność na świecie, a sprzedaż przyniosła zyski wystarczające na podjęcie pracy nad kolejnymi tytułami. Już wkrótce możemy spodziewać się kolejnej, oryginalnej produkcji studia pt. Frostpunk.

 

Więcej w Historia Polskich Gier
Historia Polskich Gier #52 – Flying Wild Hog

Doświadczenie i świeże spojrzenie. Tradycja i innowacja. Powtarzalność i zmienność. Jak polskie studio Flying Wild Hog łączy w dobrym stylu...

Zamknij